Fortsatt uppför

Man vet att tentan närma sig då det roligaste på dagen har varit att ta bort gammalt nagellack...

Uppförsbacke

Man vet att tentan börjar närma sig då kaffet är slut och diskhon är full! Vill inte vara med denna vecka men gissar att det bara är att bita ihop.

Tillråga på allt har mitt internet blivit segt så har fått sitta i telefonköer i dryga tjugo minuter som från början sades skulle ta tre till sex minuter. Om till och med en blondin som jag kan kalkylera ut att det diffa på dryga kvarten, vad är det då för puckon som sitter och räknar på väntetiden? Jaja, ska vara snäll… tomten kanske står runt hörnet?!


Precis som sist vi sågs...

Igår var det dags för ett kärt återseende av gammal vän. Så kul att träffas då vi inte ses så ofta. Men allt var precis som vanligt. Du glittrade och bara stråla värme och ljus. Adventsljusstaken är nu på sin plats!
Det där med att få upp julstjärnan/adventsljusstaken tycker jag är något speciellt. Minns så väl när mamma satte upp den i mitt lilla flickrum och fick sova med det mysiga skenet av stjärnan. Behöver jag skriva att jag och min kära vän sov ihop inatt?
Ikväll är det dags för tacksittning. Men innan det ska jag njuta av morgonkaffet och även hinna med att plugga. Det sistnämnda är mindre njutningsfult.
Trevlig lördag!

Dags för acceleration

Grammatik, argumenterande  tal, inlämning av skrivuppgift...allt innan den 3 december. Detta rimmar inte alls med mina önskningar om att strosa på stan, sakta men säkert plocka upp min adventsljusstake, gå på skyltsöndag och fika i mängder. Men det är väl bara att bita ihop, öka farten till den berömda väggen. Hoppas bara att någon har varit vänlig och ställt upp tjockmattan, precis som på gymnastiken så att min gång in i väggen blir av det mer mjukare slaget!
Take care my friends!

hmm...

Nu har jag äntligen fått tillbaks min dator! Så skönt att slippa kånka runt på en lånedator som luktar bränt. Nu hoppas jag bara att den fungerar som den ska. Orkar inte installera alla program en gång till, blir fullständigt galen varje gång!! Så nu håller jag tummarna.

Förresten, varför är det så att allt händer på samma gång? Börjar en hårprodukt ta slut inser man snart att alla ens hårprodukter börjar ta slut. Detta innebär att det blir en mycket stor utgift på en och samma gång. Samma sak gäller smink...börjar pudret att tryta jo visst tusan är mascaran också torr. Detta gäller inte bara skönhetsprodukter utan livet i stort... antingen får man massor av bra erbjudande eller så är det precis tvärt om. 

Nä, nu ska bitterfittat släppa datorn och krypa ner i sängen och hoppas att hon vaknar som galdfitta imorgon, god natt! 


Hej och hå

Måndag, i biblioteket. Kaffeteromsen är laddad, så pass mycket att det faktiskt rann över då jag skruvade på korken. Då är det bara att ta tag i studierna. Men inget dåligt som inte har något gott med sig. Sittter med Sara den rara och har första parketts utsikt över alla som går in och ut i biblioteket. Det är att förena nytta med nöje!

Tack, förresten...

Till världens bästa och duktigaste syster som fixat min blogg så fint, tack!
Och till den duktiga fotografen Fredrik Sellberg, tack!

Bittra och goda mandlar i samma Toscakaka

I morse hände det igen, jag lyckades vakna precis lite innan sju, sprang upp och satte på radion. Ring så spelar vi hade inte börjat än. Gör ett besök på toaletten och minns förra lördagen då Lisa Syren berättade att Mark Levengood skulle vara gästprogramledare, alltså idag. Blev medens lite extra lycklig. Kröp återigen ner i lakanen och lyssnade på Marks ljuva stämma.
Samtalen ramlar in och låtar önskas. Allt från den buttra gubben i Vadstena till Berit som idag skulle bli bortrövad för att bli firad på sin 50-årsdag. Samma lördag, i samma land, i samma radioprogram men ändå så olika. Där låg jag kvar i sängen medan Lars redan hunnit rasta voven och läst tidningen. Jag kände mig lycklig, någon annan i någon annan säng kände sig olycklig. 10 år framåt är det kanske tvärtom? Men det är liksom livet. Upp och ner, ner och upp och jag gissar att det bara är att åka med.
Vi är alla mandlar (ibland bittra, ibland goda) och ändå i samma Toscakaka...
Trevlig lördag på er!

Låt det plötsligt hända

Då börjar det återigen bli dags, den årliga jakten på de perfekta julklapparna. Ett ganska så svårt projekt då man vill finna en personlig och uppskattad present för en så billig penning som möjligt.
Brukar alltid fråga min kära pappa vad han önskar sig och får alltid samma dumma svar:
-"Två snälla döttrar"
Hur kan man önska sig något man redan har? Då jag förklarat för pappsen att han faktiskt redan har två snälla döttrar kommer nästa önskan:
-"En ny bil"
Hallå, pappa?! Det ska nog mycket till att jag ska ha råd att köpa dig en ny bil. Men om "plötsligt händer det" skulle inträffa lovar jag dig att packa in en ny bil i en röd rosett och lägga under granen. Tills den dagen tycker jag att du ska fundera ut mer rimliga önskningar. En kram? :)
Fin bil, men jag hade valt en röd rosett.

Det var tider det...

Idag träffade jag en gammal barndomsvän i biblioteket. Vi gick hos samma dagmamma. Pratade lite minnen och kom efteråt att tänka på hur många gånger vi slängde ut hela möblemanget i vår dagmammas lekstuga. Ut med stolar, bord, mattor och hyllor för att sopa golvet och för att återigen kånka in allt igen. Som avslutning plockade vi alltid en bukett blommor för att pryda bordet. Vi gjorde detta med glädje... vi städade med glädje! I vilken ålder försvann detta? Hur som helst har jag nu städat klart min lägenhet för idag, utan någon vidare glädje. Försvann städarglädjen i och med åldern? Eller är det att det inte är lika mycket grus i min lya som i lekstugan? Eller är det min barndomsvän som saknas i städartagen eller sista möjliga tänkbara frågan, är det för att jag inte avslutar min städning med en bukett blommor? Kanske ska testas?

tänkvärt

Stå på dig
-annars gör någon annan det!

Bra jobbat...

Ett kapitel till, ett till, bara ett enda till. Lägger igen boken och känner hur adrenalinet pumpar. Släcker läslampan och slänger iväg min stora kudde. Tycker att något rasslar till. Tänder igen, tittar under sängen...ingen där. Sunt förnuft säger mig att då jag inte såg någon på toaletten senas jag var där och att det inte är möjligt att någon människa får plats i min garderob är det inte någon i min lilla lägenhet. Släcker lampan igen... försöker somna.

Man vet att Kepler har lyckats igen då han får sina läsare att titta under sängen innan det är sovdags.


Jag har fattat...

Tisdag och idag kom den. Förståelsen över att grammatiktentan börjar närma sig med galet stora steg. Förståelsen över att jag har sjukt många timmar framför mig i bibliotekets lokaler. Förståelsen över att jag kommer vara mer vän med bibliotekarierna än mina riktiga vänner och förståelsen över att min lägenhet återigen kommer att läggas i min obefintliga städerskas händer... I dag förstod jag att jag har sjukt mycket att plugga och att jag längtar tills den 3 december klockan 13.00 då min grammatiktenta och övriga inlämningar är inlämnade och denna delkurs förhoppningsvis är avklarad.

Jag längtar!

P.s längtar även till jag får min dator tillbaka och jag återigen kan bjuda på lite bilder.


Ny dag

Klockan har precis slagit 24.00. Ur radion sprids den lugna och trygga radiorösten runt om i lägenheten, "Välkommen till fredagen den 12 november". 

Jag bugar och bockar och tror och hoppas på en mycket härlig fredag, känns bra!

Natti för andra gången.   


Tack

Fyra underbara tjejer, levande ljus, ost, frukt, spel och en massa kort från Barcelonaresan...tack för en härlig kväll mina godingar!

Natti!


Siktar mot stjärnorna...

Kallt, blåsigt, och snön har lagt sig på marken som florsockret gör på en semla. Andra dagen i rad jag lyckats snooza förbi snoozen, vad händer? Är det kroppen som säger att det är dags för ide? Eller kroppen som säger att fröken Emmelie ska lägga sig tidigare på kvällarna? Något är det i alla fall.

Ska förgylla kvällen med fika och en tur till rymden där jag förövrigt hört att det inte finns några känslor. Med på rymdfärden ska min kära följeslagare Sara. Tror vi kommer få en trevlig kväll! Håll i hatten!

(Har tyvärr inga bilder att bjuda på då jag har en jj##//!!!!!!??!HG%###¤ !! lånedator..) Jag är inte bitter!


När hjärnan är som bäst

Vi går med stressade steg tillbaks till lägenheten där de andra redan befinner sig. Vi kommer in i trapphuset och förstår att någonting inte är som det ska vara. Efter lite förvirrade förklaringar förstår vi att alla våra resväskor är kvar i hissen som inte går att öppna. Sista dagen i Barcelona, redan lite stressade till flygplatsen händer detta och det är just i dessa tillfällen som hjärna verkligen visar vad den går för.

"Jaha, vart kan man hitta nummret till en som kan laga hissar?" "Hinner vi ta en taxi?" "Fan, allt mitt smink ligger ju där i!!" "Ska vi boka nya biljetter nu då, vad kan det kosta?" "Tur att de andra också missar planet och att jag inte är själv", "Ska vi ta in på hotell nu då, eller kan vi bo kvar i lägenheten en natt till...nä, just det, det skulle komma nya gäster redan idag" "Vad missar jag i skolan?" "Mamma och pappa kommer säkert att säga att man bore vara ute i bättre tid, men vem fan tänker att hissen med alla väskor ska stanna?" Alla dessa tankar flög som ett Ryanairplan, fram och tillbaka på nolltid. Att man hinner tänka så många tankar inom loppet av några sekunder, otroligt! 

Synd att gubbarna uppe i hjärnkontoret inte alltid springer lika fort, eller skönt?  Kanske kommer de slita på kontorsgolvet? Hjärna, gubbarna och kontorsgolvet ska ju hålla ett bra tag till! Kanske är bra att gubbarna bara tar ut sig fullständigt i krissituationer. Så en dag som denna, lunka ni på där uppe, lägg fötterna på bordet, peta er i näsan sådär lite i smyg, kolla Facebook och ladda för nästa gång det är dags att sätta kaffet i halsen då larmet gått och det är katastrof!

P.s Vi hann med, smarta blonda tjejer som vi är ;)


Veckostart

Måndagmorgon. Nya tag och nya möjligheter, jag vet inte det jag! Började morgonen med att snooza så länge så att snoozen stängde av sig själv. Skönt med mindre klokt då jag skulle upp och plugga. Sen möter jag en apelsin med lika många kärnor som klyftor...hur kan det vara möjligt då det ibland finns apelsiner utan kärnor och idag full av de små hårdingarna. Är det kärnornas krig mot mig? 

Ja, nu fortsätter jag månagen och tror att den kommer bli en mycket härlig dag! 

(Ber redan nu om ursäkt för ovanligt mycket stavfel. Har en lånedator där jag inte riktigt hittar knapparna som på min egna plus att knappen d är ur balans... han kräver extra mycket tryck...kanske är han som mig...arbetar som bäst under tryck? Eller ja, då har man i alla fall inget val, även om arbetet kanske inte blir lika bra, eller?)

Vem bjuder du?

Tv-programmet Go kväll har en programpunkt, som nu även Vakna med the voice har tagit efter. Programpunkten går ut på att en person sitter vid ett dukat bord och låtsas att han/hon får bjuda in vilka personer som helst, död som levande. Frågan blir ju självklart vem hade jag bjudit in? Jag började min tankebana med Elvis men stannade rätt snabbt på kändisbanan, självklart hade jag ju bjudit in min döda farfar, döda morfar, döda mormor och levande farmor. Tänk vad trevligt vi skulle ha. Farmor fick krama om farfar igen och alla en liten update om vad vi pysslar med liksom. Hade de gissat att jag pluggar till lärare och att jag nu bor i Karlstad? Och jag hade ju kunnat fråga om de sitter på molkanten och dinglar med fötterna samtidigt som de löser dagens korsord. Ja, frågorna hade varit många. Hade nog känts rätt sorglig då vi skrapat de sista ur efterrättstallrikarna och skulle vinka av varandra igen.  Kanske är det bättre att vi lunchar ihop då vi alla vädrar fötterna vid molnkanten?


Hjärna VG, tack!

Har i uppgift att skriva en utredande text tills imorgon…det som behövs utredas just nu är dock min hjärna. Ska nog skicka in den också, vågar man det? U/G/VG… vad skulle min hjärna vara värd? Nöjer mig nog med att endast skicka in texten.


RSS 2.0