Midsommarafton

Enligt tradition är det väl inatt det är dags att plocka sju sorters blommor och häva sig över lika många gärdesgårdar för en ogift kvinna. Lägga blommorna under kudden och på natten drömma om mannen man ska gifta sig med. Jag har status ogift och jag är kvinna så jag gissar att det gäller mig. Sju sorters blommor ska väl inte vara några problem att få ihop men att hoppa över lika många gärdesgårdar kan bli problem. Dels för själva klättrandet över gärdesgårdarna, med lite vin i kroppen, blomsterkrans på hjässan, obekväma skor och en klänning man helst inte vill ha sönder blir det genast svårare att bestiga dessa stenblock och dels för att jag har svårt att hitta sju gärdesgårdar på rimligt avstånd. Tänk återigen på vinet i kroppen, kransen på toppen, skoskav av skorna och en vacker klänning som du inte vill smutsa ner (om du inte redan lyckats med bedriften) ja, det blir återigen jobbigt att ila runt och leta efter gärdesgårdar.

Men nu till min fråga, min mamma har ibland använt uttrycket ”men Emmelie, är du född bakom en gärdesgård?” Kan jag tillgodoräkna mig dessa gärdesgårdar mamma undrar om jag är född bakom? I så fall kan uppdraget att plocka sju sorters blommor och klättra över sju gärdesgårdar genomföras i natt. Snälla säg att det är ok, det hade nämligen underlättat för mig, den ogifta kvinnan att drömma om mannen jag skulle gifta mig med!



Visst kan man väl räkna ovanstående gärdesgård till en gärdersgård? En stengärdersgård? Då har jag en till att tillgodoräkna.

Trevlig midsommar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0