Härliga minnen

Min dagmamma hade en man, alltså min dagpappa, som alltid drack kaffe på fat. Jag upplevde alltid dessa stunder som väldigt mysiga när han satt där och sörpla sitt kaffe. Vart tog denna vana vägen? Jag har nog aldrig stött på en ”kaffe på fat drickare” efter honom. Dog det ut i och med hans generation?

Jag  googlade ”kaffe på fat” och fick fram att anledningen till att man drack på fat var att temperaturen var för varm och att man inte hade öron på kopparna.  Tydligen var detta mycket elegant under 1700-talet men sågs senare som simpelt.  Är det dags att ta och återinföra det härliga fatsörplande? Jag ska då i alla fall be om ett fat till min kaffe nästa gång…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0